Du kan nu betala via Klarna, Swish och Bank överföring, läs mer här!
Ringvägen 89 B
Info@ringensbilskola.se
Måndag - Torsdag 10:00-17:00 (körtider 06:45-17:50)

Riskettan

Gå riskettan i Stockholm

Riskettan är del 1 av den obligatoriska riskutbildningen du måste gå för att få behörighet att ta B-körkort. Lär dig om hur droger, alkohol och distraktioner påverkar din körförmåga i trafiken. Boka kursen online hos oss på Ringens Bilskola i Stockholm.

Boka plats på Riskettan hos Ringens Bilskola

Klicka här för att boka riskettan.

Detta är riskettan

Riskutbildning 1 är en teoretisk utbildning som ger dig kunskap om hur alkohol, droger, trötthet, distraktioner och andra negativa beteenden påverkar körförmågan.

Efter riskutbildningen ska du känna till följande:

• Reglerna för rattfylleri och trötthet i trafiken.
  • Hur passagerare, mobiltelefoner, stress och andra distraktionsfaktorer påverkar dig som förare.
  • Hur olika typer av beteenden och attityder påverkar dig och andra i trafiken.
  • Olycksrisker och statistik hos olika demografiska grupper i samhället, såsom ”män/kvinnor” och ”yngre/äldre”.
  • Vad för risker, konsekvenser och inverkan rattfylleri, drogmissbruk och trötthet medför.
  • Hur du ska undvika negativa beteenden i trafiken och förstå vilka beteenden som medför ökade risker för dig själv och andra.

Under utbildningens gång kommer du få delta i diskussioner om vad för sorts konsekvenser särskilda beteenden kan få, vilka faktorer som ökar risken för olyckor och hur detta kan undvikas.

Riskutbildning del 1 och 2

För att få körkort måste du genomgå två riskutbildningar; riskettan och risktvåan. Riskettan beskrivs ovan och risktvåan innebär körning på halkbana.

Avbokning och info om Riskettan

Kursen tar cirka 3 timmar, exklusive raster. Under rasten bjuder vi på fika. Bra att veta är att riskutbildningen ges på svenska. Talar du ett annat språk måste en tolk medtas.

Om du inte kan komma på Riskettan måste den avbokas senast tre vardagar före klockan 12:00. Avbokning görs på telefon: 08-640 30 40. Om du inte avbokar i tid kommer du debiteras fullt pris.

“Riskettan var en väldigt givande kurs, diskussionerna som fördes under tiden var så intressanta att tiden bara flög iväg. Tack för en riktigt bra kurs!” – Christine

Boka plats på Riskettan hos Ringens Bilskola!

Kom igång idag

Klicka här för att boka en riskettan

BOKA NU